Wanneer je op zoek gaat naar advies voor betere landingspagina’s vind je meestal deze vrij standaard antwoorden:
- Schrijf een titel en ondertitel
- Voeg social proof toe
- Voeg een mooi beeld toe
- Zorg voor een call-to-action knop
Dit zijn zeker geen slechte tips. Maar je gaat er geen landingspagina’s mee maken die stukken beter zijn dan de rest. Je hebt veel specifieker advies nodig. En dat is exact wat je zal krijgen in deze post.
Een voor een overlopen we de elementen die ik essentieel vind voor een geslaagde homepagina of landingspagina. De eerste zeven zijn essentieel, nummer acht is een bonus.
- Een duidelijke titel
- Een ondertitel die meerdere vragen beantwoordt
- Een beeld van duizend woorden
- Aanbevelingen en klanten aan het woord
- Een overtuigende CTA-knop
- Goede kleuren en contrasten
- Zo weinig mogelijk keuzes in het menu
- Een wow-factor
1. Is je titel duidelijk, slim of saai?
Weinig pagina’s hebben een goede titel. Soms is het gewoon de naam van het product, soms is het iets grappigs, maar zelden is het iets dat mensen echt tot actie aanzet.
Ik geef verder uitleg aan de hand van drie voorbeelden:



Bij Ahrefs en Paymentscloud is het vrij duidellijk wat ik mag verwachten, maar Stripe? Stel je voor dat je nog nooit van Stripe hebt gehoord en iemand vertelt je dat je er eens naar moet kijken.
“Betalingsinfrastructuur voor het internet”. Waar gaat dat over?
De copy bij PaymentCloud Merchant Services vertelt me wat ze anbieden, maar ik weet niet waarom ik voor hen zou moeten kiezen.
Wat voor soort merchant services? Wat heb ik eraan?
De beste titels vertellen je wat je krijgt en hoe je ervan profiteert.
“Alles wat je nodig hebt om hoger te scoren en meer (website) verkeer te krijgen”, bijvoorbeeld.
Praat met je publiek en vertel ze wat ze aan je hebben.
2.Schrijf een ondertitel die enkele vragen beantwoordt
Je ondertitel is het ideale onderdeel om je titel uit te breiden en alles uit te leggen wat nog onduidelijk is.
Je kunt elementen toevoegen zoals social proof, resultaten, kenmerke. Het is ook de ideale plaats om bezwaren te weerleggen. Sommige bedrijven doen niets van dit alles, andere willen het allemaal toevoegen.
Het probleem is dat mensen nog aan het ontdekken zijn. Ze moeten nog overtuigd worden. Weinigen zullen tien regels tekst lezen. Dus tenzij je alle informatie in twee of drie regels kunt samenvatten, zal je prioriteiten moeten stellen.
Laten we deze twee voorbeelden eens vergelijken:


Slack verwerkt twee elementen in slechts twee regels: functies (alles op één plek) en voordelen (sneller en flexibeler werken). Dat is fantastisch.
Soldo doet het nog beter in het eerste deel: social proof delen, functies aanhalen, bezwaar verwerpen en de postieve uitkomst tonen (in die volgorde).
Maar dan voegen ze nog meer functies toe waardoor de ondertitel te lang wordt… Hierdoor zullen waarschijnlijk minder mensen het eerste deel lezen. En dat is jammer.
Dus onthoud: Plaats zoveel mogelijk informatie in de ondertitel, maar houd het onder de drie regels.
3. Is je belangrijkste beeld wel relevant?
Een van de grootste fouten die ik te vaak zie op landingspagina’s is een irrelevant beeldmateriaal.
Meestal gebruiken bedrijven een van de volgende drie opties:
- Niets
- Een stockfoto
- Een productvoorbeeld (of video)
Natuurlijk is de derde keuze de beste, zoals je hieronder zult zien.
Je zult begrijpen dat een stockfoto een deal-breaker is. Ontwerpers houden er (om de een of andere reden) van vanwege hun emotionele bijdrage. Soms werkt het. Maar meestal past het niet.
In de afbeelding hieronder verpest de foto een anders veelbelovende heldensectie.


Dus hoe ga je om met beelden op je landingspagina?
Kies iets dat waarde toevoegt. Denk aan een screenshot of een andere manier om je product te laten zien. Misschien een video, maar weinig mensen bekijken zomaar je video’s.
Als dat niet werkt, heb je misschien geen beeld nodig. Ahrefs heeft er geen (zie het voorbeeld van nr. 1).
Voeg gewoon geen beeld toe omdat je iets wilt toevoegen. Het zal je bezoekers afleiden.
4. Hebben de mensen over je gesproken?
Social proof is het meest over het hoofd geziene maar toch belangrijkste element van een landingspagina.
Het is verbazingwekkend hoeveel websites geen enkel bewijs van hun kwaliteit aanleveren, terwijl er zoveel manieren zijn om dat wel te laten zien.
- Een echte statistiek, zoals het aantal verkopen of het totale aantal gebruikers
- Sterbeoordelingen (door beoordelingswebsites zoals TrustPilot)
- Een geschreven of video recensie
- Beroemdheden of industrie-experts die je product gebruiken
- Bekende bedrijven met wie je hebt samengewerkt
- User-generated content
En dat is zeker nog niet alles.
Alleen al het toevoegen van een van deze voorbeelden geeft je landingspagina een heel andere uitstraling.
Het gaat van “dit is wat we beweren te kunnen doen” naar “dit is wat we kunnen doen – deze mensen hebben het verschil gevoeld”.
Voilà, een geweldige testimonial van Hone om je een beter idee te geven.

Waarom is het zo goed?
Het is visueel aantrekkelijk en het bevat veel informatie:
- Bedrijf
- Persoon
- Foto
- Citaat (met gemarkeerde tekst)
Het enige dat hier ontbreekt is zijn rol bij Deloitte.
5. Is je CTA-knop overtuigend genoeg?
Bij CTA-knoppen moet je met drie zaken rekening houden:
- Het contrast
- De tekst
- De consistentie
Het contrast maakt niet zo’n groot verschil, maar als een CTA-knop beter opvalt, is het makkelijker om erop te klikken.
De beste kleuren om te gebruiken zijn oranje, rood en groen. Moet je deze altijd gebruiken? Nee, maar als er één bij je kleurenpalet past, ga er dan voor.
De tekst maakt wel een groot verschil. Traditionele teksten zoals “Aan de slag” of “Meer informatie” zijn niet slecht omdat mensen dat verwachten.
Maar iets als “Boost je verkoop gratis” klinkt net iets overtuigender.
En je publiek het gevoel geven dat ze het al in hun bezit hebben, is misschien nog beter. Bijvoorbeeld: “Download mijn ebook”.
Je kunt de tekst ook helpen door een pijl in de knop te plaatsen.


Tot slot is consistentie op twee manieren belangrijk. Ten eerste, maak duidelijk welke actie je prioriteit heeft.

Ten tweede, moet je de tekst consistent maken met wat er gaat gebeuren. Verwar of bedrieg je klanten niet, zoals Semrush in dit voorbeeld.

Semrush belooft “Begin nu” maar stuurt je naar een inschrijfformulier in plaats van zoekresultaten.
PS: Heb je erop gelel welke kleuren de knoppen in deze voorbeelden hadden?
6. Denk na over contrast en kleuren
Kleuren zijn niet ongelooflijk belangrijk als je het mij vraagt, zolang je maar niet overdrijft.
Naast een opvallende kleur voor je CTA-knop zijn de regels vrij envoudig:
- Houd het simpel en gebruik weinig kleuren. Een palet van 4 tot 5 kleuren is meer dan voldoende.
- Maak een kleurenpalet en houd je daaraan.
- Gebruik een lichte achtergrond en donkere tekst. Witte tekst op een donkere achtergrond leest niet goed.
7. Beperk het aantal menu-opties
Een typische regel voor het aantal keuzes in het menu is zes, maar minder is nog beter.
Het hangt natuurlijk altijd af van het product of de dienst die je aanbiedt.
Voor mij zijn er echter slechts drie links waar ik zelden over zou twijfelen:
- Waarom wij?
- Prijzen
- Hoe werkt het?
Dit is essentiële informatie om een snelle keuze te kunnen maken.
Veel websites hebben echter een lange lijst met andere links. Meestal kan je die net zo goed in het menu onderaan de pagina zetten.
- Contact
- Helpcentrum/ondersteuning
- Nieuws
- Jobs/Vacatures
- FAQ
- Over ons/Team
Voeg ook geen knoppen voor sociale media toe aan je menu. Je wilt niet dat je publiek je website verlaat en wordt afgeleid door de samenzweringstheorie die hun tante net op haar tijdlijn heeft gezet.
8. Is er een wow-factor?
Het is geen must, maar denk eens aan de impact die een uniek element kan hebben. Of gewoon iets dat laat zien dat je je publiek echt begrijpt.
Wat dacht je hiervan?

Niemand houdt ervan om te wachten en naar saaie wachtmuziek te luisteren. Dus als je ziet dat er 14 agenten online zijn en de wachttijd 0 minuten is, ben je toch veel meer geneigd om de telefoon te pakken en dit bedrijf te bellen, niet?
Het aantal online agenten wordt trouwens automatisch bijgewerkt.
Nog een voorbeeld:

Mensen hebben er een hekel aan om zich in te schrijven voor iets dat ze misschien niet zullen gebruiken. Het is zonde van hun tijd. Dus Rock.estate laat je de tool gratis verkennen. Bovendien geeft het beeld al een goed idee van hoe het eruit ziet.
Zo’n wow-factor is een grote meerwaarde maar je het het zeker niet absoluut nodig. Als je opeens een leuke ingeving zoiets, geweldig. Maar probeer niet te hard, misschien maak je het zo wel erger.
Nog eens alles op een rijtje?
- Schrijf een duidelijke titel zodat bezoekers meteen weten wat je doet.
- Schrijf een ondertitel die meerdere vragen beantwoordt zoals de voordelen, functies en bewijzen.
- Kies voor een beeld van duizend woorden en vermijd betekenisloze beelden.
- Laat zo veel mogelijk je klanten aan het woord en toon andere bewijzen.
- Voeg een overtuigende CTA-knop toe met een opvallende kleur en motiverende tekst.
- Kies voor goede kleuren en contrasten zonder er een warboel van te maken.
- Geef je bezoekers zo weinig mogelijk keuzes in het menu. Zeker geen sociale media!
- Als het kan, voeg dan een wow-factor toe om te tonen hoe goed je je klanten snapt.
Heb je hier geen tijd voor of laat je het liever over aan iemand met veel meer ervaring? Contacteer me gerust.